Niel voor de Nielenaar

Een lokaal bestuur staat ten dienste van haar inwoners. Niel moet er dus ook zijn voor de Nielenaren. Dat moet in de eerste plaats via een toegankelijke en goedwerkende dienstverlening. Elke inwoner moet voor zijn of haar vragen vlot terecht kunnen op het gemeentehuis of via het E-loket. De gemeente communiceert daarnaast op een snelle en duidelijke manier met haar inwoners. 

Dienstverlening

We zorgen voor een adequate dienstverlening die bereikbaar, toegankelijk en laagdrempelig voor haar inwoners. 

Wat gaan we doen tijdens de volgende legislatuur?

  • We zorgen ervoor dat je de keuze krijgt tussen een digitale of een fysieke afspraak met de gemeentediensten.
  • Onze gemeentelijke diensten moeten bovenal toegankelijk en klantvriendelijk zijn. Er wordt gewerkt op afspraak, maar we voorzien daarnaast momenten waarop inwoners vrij kunnen binnenkomen.
  • We zorgen voor een permanentiesysteem binnen de verschillende diensten dat ervoor zorgt dat mails en meldingen zo spoedig mogelijk worden opgevolgd. 
  • We versterken de digitale dienstverlening en het e-loket. We kijken daarvoor naar intergemeentelijke samenwerkingen en samenwerking met Vlaanderen om reeds bestaande softwaretoepassingen te implementeren. 
  • Geld kunnen afhalen is een basisrecht. Daarom zorgen we er in samenwerking met Batopin of een andere private partner voor dat er in het centrum van Niel een automaat komt. 

Communicatie 

Een goed en doorgedreven communicatiebeleid is belangrijk voor een gemeente. Het is hoe je communiceert met je inwoners. Het zorgt ervoor dat je hen bereikt en kort op de bal kan spelen bij crisissituaties of verkeersaanpassingen. Het is belangrijk om enerzijds de snelheid van digitale media te gebruiken, zonder de traditionele communicatie uit het oog te verliezen. Op die manier bereik je een zo breed mogelijk publiek. 

  • We zorgen voor een snelle en moderne communicatie die kan inspelen op veranderende situaties. 
  • We versterken de socialemediakanalen van onze gemeente. We maken werk van een aanwezigheid op de meestgebruikte kanalen. 
  • We maken werk van nieuwe digitale borden om nieuwtjes of aankondigingen vanuit de gemeente vlot kenbaar te maken aan de inwoners. 
  • We blijven inzetten op Niel Echo, en laten het verder uitgroeien van een gemeentelijk infoblad naar een magazine. 
  • We besteden extra aandacht aan infrastructuurcommunicatie.

Personeel

Het personeel van een gemeente is de absolute sleutel tot een gedegen lokaal beleid. Het zijn de medewerkers van het lokaal bestuur die de zaken gedaan krijgen. Daarom is het ontzettend belangrijk dat zij goed omkaderd worden door een modern HR-beleid en voldoende slagkracht krijgen om de vele taken die een gemeente toebedeeld krijgen naar behoren uit te voeren. Met Team Burgemeester willen we daarom de omslag maken naar een modern personeelsbeleid dat gebruik maakt van de nieuwe flexibile mogelijkheden die Vlaanderen ons geboden heeft. 

Wat gaan we doen tijdens de volgende legislatuur?

  • We maken werk van een facelift van de rechtspositieregeling van de gemeente op basis van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering om zo een modern HR-beleid mogelijk te maken. Zo zorgen we ervoor dat gemeente Niel een nog aantrekkelijkere werkgever in regio wordt. 
  • We maken werk van een doorgedreven kerntakendebat waarbij we gaan kijken wat de gemeente het best zelf doet, welke zaken intergemeentelijk aangepakt kunnen worden via samenwerking en welke zaken beter uitbesteed worden aan de privésector. 
  • We zorgen in het organogram voor de nodige slagkracht om de vele uitdagingen van de gemeente het hoofd te kunnen bieden. 

Participatie

Inspraak is een absolute hoeksteen van het gemeentelijk beleid van Team Burgemeester. Zonder inspraak en participatie van de Nielenaar geen draagvlak voor nieuwe initiatieven. Precies daarom willen de komende zes jaar doorgedreven het gesprek aan gaan met onze inwoners over het beleid dat gevoerd zal worden. 

Wat gaan we doen tijdens de volgende legislatuur?

  • We stellen het meerjarenplan voor via verschillende infosessies die het bestuur organiseert. Het biedt de mogelijkheid om heel wat zaken uit te leggen, maar biedt ook ruimte voor vragen van inwoners. We gaan het gesprek graag aan! 
  • De adviesraden zijn de belangrijkste beleidsadviseurs van ons gemeentebestuur. Hun deskundigheid en input bieden dan ook een belangrijke meerwaarde bij de uittekening van het gemeentelijke beleid. Hun rol willen we dan ook meer dan ooit koesteren. Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om ad hoc participatieprojecten in te richten voor specifieke projecten. Evaluatie van de adviesraden? Andere invulling?
  • Via een online burgerparticipatieplatform willen we meer inwoners meer betrekken bij het beleid. En dit op een eenvoudige manier. We kunnen via deze weg niet enkel ideeën verzamelen, maar ook aftoetsen. We kunnen mensen snel en makkelijk bevragen en zelfs bepaalde ontwerpen online zetten en feedback vragen. Door gebruik te maken van zo’n platform bereiken we tot vijf keer meer inwoners dan door enkel gebruik te maken van de traditionele participatiekanalen. Ook jongeren zullen we hierdoor makkelijker kunnen bereiken.