Aantrekkelijk en bereikbaar Niel

Mobiliteit 

Een verkeersveilig Niel voor alle weggebruikers is een absolute prioriteit voor Team Burgemeester. We maken een omslag naar een modern mobiliteitsbeleid. Niel heeft in die shift al de eerste stappen gezet waarbij we alternatieven voor het gebruik van de (eigen) wagen aanmoedigen: fietsstraten in de dorpskern en vernieuwing van enkele verouderde fietspaden, invoering van de deelfietsen en ook deelwagens, zij moet bijdragen aan deze ‘modal shift’. De volgende jaren willen we op de ingeslagen weg verdergaan zonder uit het oog te verliezen dat de auto ook zijn plaats krijgt in onze gemeente.

Wat gaan we doen tijdens de volgende legislatuur?

  • We blijven inzetten op een handhavingsbeleid dat zwaar verkeer via ANPR-camera’s uit ons centrum weert. Dat is een succesvol beleid geweest in de afgelopen bestuursperiode en het blijft absoluut nodig om dat verder te zetten. Dat toonde onze bevraging van onze inwoners des te meer aan. Geen privéfirma
  • We zorgen er samen met de provincie Antwerpen voor dat de Fiets-o-Strade F13 wordt doorgetrokken als strategische fietsverbinding. 
  • We maken werk van de heraanleg van belangrijke verkeersaders zoals de Boomsestraat (fase 2) en de Antwerpsestraat, Vaartstraat en Edward Claessenslaan. Riolering
  •  We werken het nieuwe ‘mobipunt’ aan het station verder uit met aandacht voor het parkeeraanbod van auto’s, fietsen, deelfietsen en – wagens, openbaar vervoer en laadinfrastructuur.
  • Om de toenemende parkeerdruk het hoofd te bieden, hanteren we het principe van de parkeerhavens zoals we reeds deze legislatuur reeds succesvol implementeerden in het binnengebied aan de Emiel Dewittstraat. We leggen dergelijke parkeerhavens ook aan met voldoende oplaadpunten. Mogelijke locaties die we nu al op het oog hebben zijn het binnengebied van het Nielderhof, het binnengebied tussen de Landbouwstraat en Antwerpsestraat en de terreinen aan het station.
  • De verbinding met de stad Antwerpen via het water blijft ook een belangrijke nagel om op te kloppen. Met Team Burgemeester blijven we dan ook ijveren voor de doortrekking van de waterbus naar onze gemeente. 
  • We verbeteren samen met De Lijn en de NMBS het aanbod voor openbaar vervoer met speciale aandacht voor een latere bediening van het bus- en treinaanbod. 

Openbaar Domein 

Zorgen voor een onderhouden en kwalitatief openbaar domein is de absolute kerntaak van een lokaal bestuur. Precies daarom heeft Team Burgemeester de doelstelling om ook de volgende legislatuur met een ambitieus investeringsprogramma aan de slag te gaan. De Nielenaar verdient een infrastructuur die aan de hedendaagse normen voldoet. Bovendien draagt het ook bij aan de uitstraling van de gemeente. Structurele investeringen zijn daarom essentieel.

Wat gaan we doen tijdens de volgende legislatuur?

  • We maken een speerpunt van het structureel onderhoud van onze wegen en gaan voor een onderhoudsprogramma met een duidelijke planning. 
  • We blijven investeren in voet- en fietspadinfrastructuur waarbij in de eerste plaats de bestaande plannen voor Jozef Wauterslaan worden uitgevoerd.
  • We blijven extra aandacht besteden aan communicatie rondom werken aan het openbaar domein, zoals we nu bijvoorbeeld al doen met de heraanleg van de Matenstraat. De gemeente hanteert steevast het principe om via bewonersvergaderingen en infomarkten de mensen op de hoogte te brengen van de plannen voor hun buurt en geeft inwoners ook de kans om hun ideeën te delen. In de periode voorafgaand en tijdens de werken, informeert de gemeente iedereen steeds tijdig van de geplande ingrepen en omleidingen. Daarbij is communicatie via de klassieke kanalen, zoals per brief of het gemeentelijk infoblad, maar evenzeer via de sociale media cruciaal.
  • Bij de heraanleg van wegen en voetpaden hebben we bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruiker en voor de toegankelijkheid van het openbaar domein voor onder meer kinderwagens, rolstoelgebruikers en blinden en slechtzienden. We zetten daarbij in op goede materiaalkeuze en vergroening en ontharding.
  • We maken werk van de heraanleg van de Heideplaats waarbij we maximaal ontharden. Het moet een groene rustplek worden waar het aangenaam vertoeven is, maar toch flexibel genoeg om als evenementenplein te blijven fungeren zonder dat we parkeercapaciteit hypothekeren. 
  • Niel moet een groene en fleurige gemeente zijn. De bevoegdheid ‘Openbaar groen’ willen we de volgende legislatuur zelf. 
  • We willen terug meer bloemkorven in het straatbeeld
  • We willen werk maken van een duurzame ontharding van het openbaar domein.